آموزش کامل PHP – قسمت 28: شیء گرایی 1

در ادامه آموزش های php با پردیس وردپرس در این جلسه به مباحث شیء گرایی در php می پردازیم. از این جلسه به بعد وارد مباحث پیشرفته تر برنامه نویسی php می شویم و آموزش ها را مانند جلسات قبل همراه با مثال و به سادگی پیش می بریم. در زیر خلاصه ای از آنچه که یاد خواهید گرفت را آورده ایم:

  • تفاوت بین ساخت یک اپلیکیشن پی‌اچ‌پی با روش معمولی و روش شی‌ءگرا (OOP).
  • اصول OOP چه هستند و چگونه از آن‌ها در پی‌اچ‌پی استفاده کنیم.
  • چه زمانی از OOP در اسکریپت‌های پی‌اچ‌پی خود استفاده کنیم.

شیء گرایی در php

برای یادگیری بهتر مبحث OOP باید با مباحث پیش‌نیاز از جمله، توابع، متغیرها، دستورات شرطی و حلقه‌ها که در جلسات قبلی گفته شد آشنایی داشته باشید. برای یادگیری بهتر و ساده تر ما شیء گرایی را به صورت مرحله به مرحله و در طی چند جلسه آموزش خواهیم داد.

مرحله اول:

مثل همیشه نرم افزار xampp یا wamp خود را باز کرده و در پوشه اصلی (htdocs در xampp و www در wamp) یک پوشه جدید بسازید و در آن فایل های index.php و class.php را ایجاد کنید. شیء گرایی در واقع استفاده از مفهوم کلاس در برنامه نویسی است. کلاس قالب کلی برای تعریف اشیاء است.

مرحله دوم:

کد های کلاس خود را در فایل class.php قرار می دهیم. برای تعریف کلاس از کلمه کلیدی class همراه با نام کلاس استفاده می کنیم و محتوای کلاس را مانند متد ها یا توابع در آکولاد باز و بسته قرار می دهیم.

<?php 
	class person {
 
	}
?>

از تفاوت های کلاس با توابع این است که محتوای کلاس می تواند متغیر ها یا توابع جداگانه ای باشد. هر یک از توابع موجود در کلاس را یک شیء (object) می نامند. داده ها یا متغیرها را نیز ویژگی یا خاصیت می گویند.

مرحله سوم:

افزودن متغیر

<?php 
	class person {
		var $name;
	}
?>

از متدها یا توابع یک کلاس به منظور اعمال تغییرات در داده‌ها و خواص (متغیرهای کلاس) استفاده می‌کنیم. توجه داشته باشید که در یک کلاس، متغیرها را Property (مشخصه‌ها یا ویژگی‌ها) می‌نامند و توابع نیز متدهای کلاس خوانده می‌شوند.

مرحله چهارم:

افزودن توابع یا متد ها

<?php 
	class person {
		var $name;
		function set_name($new_name) {
			$this->name = $new_name;
		}
		function get_name() {
			return $this->name;
		}
	}
?>

مرحله پنجم:

در مرحله قبل توابع set و get را به کلاس خود اضافه کردیم که جزء رایج شیء گرایی می باشند و در تمامی زبان های شیء گرا مانند جاوا و ++C نیز به همین شکل وجود دارند. بهتر است نام گذاری این توابع با نام متغیری که قصد تغییر آن را داریم یکسان باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *